vrijdag 11 november 2011

Ontwikkeling concept 1

Het museum Dr. Guislain heeft een mooie binnentuin waar enkele bomen staan. In plaats van 'letterlijk' een kind na te maken, lijkt het mij een leuk idee om de bomen als kinderen te gebruiken. Kleine bomen worden groot en je kan bomen ook pijn doen door er bijvoorbeeld in te krassen...

ONDERWERP
Ik zou willen werken rond 3 bomen om zo mijn concept duidelijk te maken. Elke boom stelt een andere fase voor uit het leven van het opgroeiende kind.
  1. kind van ongeveer 0-6 jaar
    Kinderen van deze leeftijd worden sterk beschermd door hun ouders. (harnas) Ze kennen nauwelijks problemen of gevaren. Ze leven in het perfecte wereldje: spelen, fantasiewereld...
  2. kind van ongeveer 6-12 jaar
    Bij de overgang van de kleuterklas naar het lager onderwijs, opent een nieuwe wereld voor een kind. Ze vergelijken zichzelf met anderen uit de klas. Je krijgt competitie (om punten, er goed uitzien...), pestgedrag... De ouders kunnen hun kind in zo'n situatie niet meer beschermen. (harnas vertoont gaten) Het kind leert omgaan met pijn en verdriet en moet zelf problemen leren oplossen.
  3. jongere van ongeveer 12-18 jaar
    De jongere gaat naar het middelbaar, mag beginnen uitgaan... Ouders verliezen de greep op hun kinderen. (harnas verdwijnt) De jongere experimenteert, tast zijn grenzen af en wordt zo geconfronteerd met uiteenlopende vormen van gevaar.
AFFECT
Bescherming evolueert in mijn werk naar blootstelling. Naïviteit wordt gezien als een gelukservaring. Uiteindelijk krijg je heimwee naar de zorgeloze kindertijd, 'de perfecte wereld'. Het werk is een soort van nostalgie naar geborgenheid.

PRODUCT
Volgende kunst- en beeldbeschouwing inspireerden me qua materialen voor het ontwerpen van het harnas voor de boom. Ik kan de kruin beschermen met paraplu's en de stam omwinden met plastiek of met stroken stof.

Sam Spenser - Bloom
Han, G. (15 juli 2008). Sam Spenser's 'bloom'. Geraadpleegd op 11 november 2011, op

Christo & Jeanne-Claude - wrapped trees
Christo and Jeanne-Claude (6 november 2011). Geraadpleegd op 11 november 2011, op
http://powerofh.wordpress.com/2011/11/06/christo-and-jeanne-claude/
Jan Fabre
Fotocollectie gebouwen (2006). Geraadpleegd op 11 november 2011, op
http://www.beeldarchief.ugent.be/fotocollectie/gebouwen/ppages/ppage2.html

Joseph (5 april 2006). Trees in Wales struck by deadly Dulux Oak Disease. Geraadpleegd op 11 november 2011, op http://www.tamegoeswild.com/thedailymumble/2006/04/trees-in-wales-struck-by-deadly-dulux.html

De evolutie tussen de verschillende fasen moet duidelijk gemaakt worden a.d.h.v. het harnas rond de boom.

Fase 1
De kruin van de boom is niet meer zichtbaar door de paraplu's er omheen. De stam is volledig met stroken stof ingewikkeld. De boom/ het kind is dus volledig afgeschermd van de buitenwereld. Op de paraplu geef ik de perfecte wereld van het kind weer door erop te schilderen of collages te maken.

Fase 2
In de kruin hangt nog maar hier en daar een paraplu. De paraplu's zijn gedeeltelijk afgebrand. De bescherming valt geleidelijk aan weg. Ook de stof rondom de stam vertoont gaten. Onder de gaten kan ik een collage steken van problemen of gevaren waarmee een kind wordt geconfronteerd. Of ik kan het mes, de bijl, de vijzen die zich door de bescherming drongen laten steken in de boom.

Fase 3
De derde boom is volledig kaal: geen paraplu's, geen stof. Het harnas, de bescherming is verdwenen. De buitenwereld is volledig binnengedrongen. De perfecte wereld is vanaf nu onbereikbaar. In de boom zal ik een vogelhuisje hangen. De perfecte wereld kan je nog zien door het gaatje in het huisje, maar door de gevaarlijke bekleding van het huisje (spijkers, glas,...) zal het voor de bezoeker moeilijk worden om deze perfecte wereld te zien te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten